Feb 27, 2013

Intebiu

Saya pegi intebiu tadi. Dekat Damansara Perdana. Result? Jangan tanya lagi. haha

Si ira cakap aku ni suka sangat attend intebiu. Bila campur tolak tambah bahagi punca kuasa dua, sepanjang aku keje dengan kompeni sekarang ni, aku dah attend 4 intebiu. kahkah. Setahun 4 intebiu okeh la tuh.Erk, tambah yg Damansara ni dah 5 la.hahhaa. Result? Jangan tanya. Ada dapat tapi aku lak mengada tak nak pergi.hehe.

Tapi ni la first time aku attend interview berjam lamanya. Sejam setengah yuuu. Biasa kalau lama mesti sebab ada test kan, tapi ni tak, memang bercakap semata-mata. Sijil aku pun dia tak tengok. Penat je aku bawak.huh. Yang interview aku ni bos merangkap tokey kompeni. Muka macam Ramli MS wei. Hensem. kahkah. Seriously, dia memang bos yang lain dari yang lain. Kalo dengar dari apa yang dia cakap la. Sila baca dengan teliti apa yang dia cakap masa intebiu aritu.

1) Dia cari pekerja yang attitude terbaik, teknikal skill kurang takpe, sebab boleh develop lagi. Dia FAHAM yang teknikal skill bukan boleh pandai dalam masa sehari. Takes times katanya. Tapi jangan la lama sangat. haha.

2) Team spirit. Dia tak suka staf yang cakap belakang orang tu tak bagus, orang ni tak bagus. Kalau ada yang buat salah, sama-sama fikir jalan penyelesaian. Bukan nak salahkan orang tu, orang ni. Ni paling aku suka. Dalam suasana keje kita sekarang, asal ada yang buat salah, terus kita kutuk dengan jayanya.:P Bukan sama-sama nak cari jalan penyelesaian.kan? kan? hahahaha

3) Malu bertanya sesat jalan. Tak tahu tanya katanya. Kalau sama-sama tak tahu, sama-sama la Google.

 4) Positive thinking. Paling penting dia nak staf yang positif thinking. 

5) 4 industri yang IT boleh buat duit banyak. Banking, Insurans, Government, satu lagi tak ingat. hahaha. Erk yang government tu dia cakap opkos kena depends on BN. :P

Banyak lagi sebenarnya yang dia duk membebel kat aku, tapi tak ingat sangat dah. Sibuk je dia duk tunjuk sistem yang penah kompeni dia develop. Yang paling menarik minat aku yang GIS punya projek. Sangat-sangat interesting wei. Dia tanya kalo kompem la aku ni dapat job tu, aku nak amek projek mana. Terus cakap nak yg GIS tu. kahkah. konpiden je kan?

Harus la konpiden, dia pun siap cakap aku ni konpiden. Opkos la kena buat-buat konpiden walaupon tengah cuak giler. Satu tips tak nak bagi nampak nebes, Sila SENYUM. Tips serius ni wei, bukan main-main oit!!!

p/s -  Selalu attend intebiu ni nak bagi level konpiden tinggi, ngan er..er nak test market. boley??? kihkih



No comments: