Dec 19, 2012

Piala Seekor Kambing

Kambing pun dah jadi piala.. hahaha. Drama ni best, terbaik!!. Dan-dan puji. Mentang-mentang 100% guna loghat klate. Oit, kalu buke ore kelate nak sokong, sapo lagi dop. Memang drama ni banyak makan dalam la. Dia punya dialog terbaik.

" Aku gocoh ni srupo make pulut"
"Mu ingat mu ni lawa sangat? mu huduh, huduh, huduh"
"Nok ngorat tok gheti, sapa gege duo butir kapung"

Senang citer, dialog yang diguna memang dekat dengan orang kelantan. Dialog sabri yunus tu, kira macam ayat-ayat yang tuk aku selalu guna. 

Dan yang paling penting,aku rasa drama ni bawak aku kembali zaman budak-budak dulu. Tok 'gawa dulu memang suka anjur pertandingan bola sepak , badminton , sepak takraw. Padang depan rumah aku tu la yang jadi venue untuk perlawanan. Nostalgia. Menang bola dulu-dulu dapat towel. hahha.Tapi sekarang dah tak de rasanya. Kat tempat aku la, tempat lain tak tahu ada ke tak dorang anjur.

Ramai yang tak puas hati dengan ending drama ni, tapi bagi aku itu adalah ending terbaik. Kalau drama lain, sah-sah ending dia satu pasukan menang, julang piala, lepas tu berbaik dengan gu lawan. Tok 'gawa pun boleh tersenyum bangga dengan dia punya idea. Dah boleh agakkan endingnya. Tapi Piala seekor kambing ni lain, dia buat ending tergantung macam tu je, sebab nak kita sendiri fikir. 

1) Tok 'gawa mewakili pemimpin atasan- Perlu jugak dengar pendapat orang lain, bukan ikut kepala dia je.
2)Tok penghulu mewakili pemimpin setempat - Tak payah la nak jadi coach.Dah tengok kan apa yang jadi bila penghulu masuk campur jadi coach. Cukup penghulu jadi pemerhati dan penasihat anak buah. Senang cerita, jangan politikkan sukan!!!!
3) Si Buta dan si bisu hanya memerhati dan mendengar gelagat orang lain. Tapi last-last dorang yang untung.

Kira drama ni cuba untuk kupas banyak isu tapi semua isu tu berkait dengan masyarakat kita hari ni. Tabik spring dekat sabri yunus berani hasilkan drama hebat ni.

conteng ayam: Kenapa scene last pengadil tampar penghulu? Ha,lain kali jangan memandai nak cakap pengadil berat sebelah, rasuah. In real life, semua benda ni ada, rasuah, bodek, bias, so, kita yang kena pandai untuk hadapi semua ni. Bukannya berterusan salahkan orang lain.Peace :)

No comments: